06. Bedrijfsvoering
Samenvatting
Om zo goed mogelijk toegerust te zijn op de dikwijls brede scoop van de gemeentelijke beleidsopgaven wordt in de organisatie geleidelijk de overstap gemaakt van een functionele naar een meer opgave- en concerngerichte aanpak en aansturing.
De op de bedrijfsvoering rustende bezuinigingen zijn bij de voorjaarsnota naar beneden bijgesteld en definitief afgehecht. Op basis daarvan kan er de komende jaren nog voor € 0,6 miljoen aan bezuinigingen worden geëffectueerd.
De voor uitvoering van de zorgtaken in het sociaal domein geldende norm wordt, als de raad daarmee instemt, verruimd en opgetrokken naar 5% van de overkomende rijksmiddelen.
De nieuwe cao gemeenten is in werking getreden. Die voorziet onder andere in een generieke loonsverhoging van 3,25 %. De budgettaire effecten ervan zijn integraal in de begroting 2018 verwerkt en gedekt.
Waar staan we nu en wat gaan we nog doen?
Ambtelijke organisatie
De ambtelijke organisatie is blijvend in ontwikkeling. Omdat opgaven veelal breder zijn dan hoe een eenheid (afdeling) georganiseerd is, richten we ons sinds medio 2017 meer op concernsturing. Dit betekent dat we via de lijnen van de programma’s en de opgaven de organisatie aansturen. Breed samenwerken en de opgave scherp krijgen aan de voorkant zijn hierbij essentieel. Onze leidende principes zijn: focus, samen en continu verbeteren.
Bezuinigingen
Sinds 2011 is een totaalbedrag van € 11,4 miljoen aan bezuinigingen gerealiseerd in de bedrijfsvoering. Het overgrote deel van de totale bezuinigingsopgave voor de bedrijfsvoering is daarmee structureel ingevuld. Bij de voorjaarsnota 2017 is ervoor gekozen om de nog openstaande bezuinigingsopgave te herijken. Binnen de bedrijfsvoering waren geen reële mogelijkheden meer beschikbaar om de resterende opgave volledig in te vullen, zonder dat de kwaliteit van de dienstverlening en de beleidsvoorbereiding en uitvoering daar schade van ondervinden. Een deel van de resterende taakstelling, ad € 0,8 miljoen, is om deze reden afgevoerd.
In 2017 kon nog een bedrag van ruim € 1 miljoen aan bezuinigingen worden gerealiseerd in de bedrijfsvoering. In de komende jaren kan nog een bedrag van € 0,6 miljoen aan bedrijfsvoeringsbezuinigingen worden geëffectueerd.
Cao Gemeenten
Begin juli is een principeakkoord gesloten over de nieuwe cao gemeenten met een looptijd van 1 mei 2017 tot 1 januari 2019. Hierin is een loonsverhoging opgenomen van totaal 3,25% (1,5% in 2017 en 1,75% in 2018). De loonsverhoging 2017 kan opgevangen worden binnen de begroting, door een bijstelling van het gemeentefonds op basis van de meicirculaire 2017.
Werkomgeving
Zoals in de voorjaarsnota al is aangegeven, dient er een aantal verbeteringen te worden aangebracht in de huidige werkomgeving. Vooruitlopend op het vertrek van Catawiki in 2018 worden in 2017 al enkele maatregelen getroffen die zorgen voor een incidentele uitzetting.
Informatiebeveiliging, Integriteit, Privacy
Er wordt structureel aandacht besteed aan informatiebeveiliging, zowel aan de techniek, als aan gedrag en processen. Wat betreft integriteit worden er gemeentebreed workshops georganiseerd. Ook is er extra aandacht voor privacy, mede als gevolg van de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die medio 2018 de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) gaat vervangen.
Financiële prognose
Personeelskosten € 0,1 miljoen V
Op de totale personeelskosten (ambtelijk en inhuur) wordt een nadeel voorzien van € 0,8 miljoen. Deels wordt dit veroorzaakt door de hiervoor al aangegeven nieuwe Cao voor Gemeenten. Dit heeft een negatief effect van € 0,2 miljoen op de geraamde loonsom. Via een bijstelling van het gemeentefonds wordt deze uitzetting in het programma Algemeen financieel beleid gecompenseerd.
De kosten van externe inhuur liggen in 2017 € 0,7 miljoen hoger dan in de begroting is voorzien. In de begroting wordt voor de totale personeelskosten uitgegaan van de ambtelijke loonsom. De extra kosten worden voor een deel veroorzaakt door het oplossen van knelpunten in de uitvoering van de taken in het sociaal domein (€ 0,4 miljoen). Conform de afspraken zal dit bedrag bij het opmaken van de jaarrekening worden verrekend met het gemeentelijk sociaal deelfonds (zie beschikking reserves).
In de begroting 2018 wordt voorgesteld om, gelet op de ervaringen tot nu toe, de sinds de decentralisatie van de nieuwe zorgtaken in 2015 voor dit doel gehanteerde norm op te trekken en vast te stellen op 5% van de jaarlijks voor de uitvoering van deze taken overkomende rijksmiddelen. Door deze aanpassing neemt de voor de bedrijfsvoering in het sociaal domein beschikbare ruimte met ingang van de begroting 2018 structureel toe.
Een andere oorzaak voor de hogere kosten betreft ziektevervanging. Binnen de bedrijfsvoering is geen separaat ziektevervangingsbudget meer beschikbaar. Op een aantal plekken in de organisatie is ziektevervanging echter noodzakelijk. Dit zorgt voor een uitzetting van € 0,2 miljoen. Daarentegen hoeft het beschikbare budget voor voormalig personeel in 2017 voor een deel niet te worden ingezet. Dit resulteert in een voordeel van ruim € 0,1 miljoen.
Een aantal medewerkers is extern gedetacheerd. Dit levert ten opzichte van de begroting € 0,9 miljoen aan extra inkomsten op.
Beheerskosten € 0,2 miljoen V
Er wordt een onderbesteding verwacht, van in totaal € 0,7 miljoen, in de budgetten voor kantoorartikelen, telefonie, reiskosten, vorming en opleiding en personele faciliteiten. Aangezien een deel van de opleidingsplannen doorloopt in 2018, zal in de jaarrekening 2017 worden voorgesteld om dit deel van de onderbesteding ad € 0,12 miljoen, over te hevelen naar 2018.
Op de onderhoudskosten van het materieel wordt een nadeel voorzien van € 0,2 miljoen. Hier staat echter vrijval van kapitaallasten tegenover. Als gevolg van de veranderende markt is er in de ict sprake van jaarlijkse licentiekosten in plaats van aanschaf van software. Hierdoor vallen de beheersmatige ict-kosten bijna
€ 0,2 miljoen hoger uit, maar daar staan lagere kapitaallasten tegenover.
De incidentele kosten in verband met de maatregelen die getroffen worden in de werkomgeving, worden voor 2017 ingeschat op € 0,13 miljoen.
Kapitaallasten € 0,8 miljoen V
De vrijval van kapitaallasten voor afschrijving en rente, wordt veroorzaakt doordat investeringen in vervoermiddelen, ict en overige investeringen in de bedrijfsvoering nog lopen, uitgesteld zijn, of later dan gepland zijn opgeleverd.
Bij investeringen in de ict wordt dit veroorzaakt door de veranderende infrastructuur als gevolg van de nieuwe werkomgeving en de gewijzigde financiering van software (jaarlijkse licentiekosten in plaats van eenmalige aanschaf). De begroting 2018 is hierop aangepast.
Projectdekking € 0,7 miljoen N
Een terugloop in projecten zorgt voor minder projectmatige dekking voor de (vaste) bedrijfsvoeringskosten. Door minder inzet op projecten staan hier echter ook lagere personeelskosten tegenover.
Daarnaast bevindt zich een aantal projecten nog in een voorbereidingsfase of worden projectmedewerkers ingezet op klussen die niet direct gerelateerd zijn aan een specifiek projectkrediet. Doordat in deze situaties een directe dekking uit projecten ontbreekt, verschuiven deze lasten naar de exploitatie. Een deel van de meerkosten als gevolg van externe inhuur (zie personeelskosten) heeft betrekking op de uitvoering van projecten, en werkt daarmee door in de projectdekking. In totaal wordt een projectdekkingsnadeel verwacht van € 0,7 miljoen.
Beschikking reserves € 0,4 miljoen V
Dit betreft de eerder benoemde onttrekking uit het Gemeentelijk Sociaal Deelfonds, in verband met het oplossen van knelpunten in de uitvoering van de taken in het sociaal domein.
Voor vorming en opleiding van het personeel is in 2017 een totaalbudget beschikbaar van € 0,87 miljoen. Hiervan zal een bedrag van ongeveer € 0,75 miljoen zijn ingezet in 2017.
Een deel van de opleidingsplannen loopt echter door in 2018 en we willen in de jaarrekening 2017 voorstellen om het resterende budget ad € 0,12 miljoen over te hevelen naar 2018.