02. Werken in Assen
samenvatting
Ondanks een aantrekkende economie zijn de effecten op de werkgelegenheid in onze arbeidsmarktregio nog niet zichtbaar, en zal er naar verwachting wederom sprake zijn van een na-ijlend effect.
De contouren van de omvorming van Alescon worden duidelijk.
De uitvoering FlorijnAs loopt voor op de planning. En ten aanzien van bedrijventerreinen zijn we voornemens om de succesvolle ervaringen van de pilot Peelerpark/Messchenveld te vertalen naar nieuw beleid.
Waar staan we nu en wat gaan we nog doen?
Werkgelegenheid
In Assen zien we nog niet dat meer mensen uitstromen naar werk als gevolg van het herstel van de economie. We verwachten dat er wederom sprake zal zijn van een na-ijlend effect in onze arbeidsmarktregio; in het verleden duurde dit ongeveer twee jaar. Ten aanzien van de Buig-middelen blijft het gebruik over 2017 ongeveer gelijk en blijven de uitgaven binnen de financiële kaders. Wel ontvangen we minder ondersteuningsvragen van bedrijven.
Alescon
De herstructurering bij Alescon is ingegeven door de ontwikkelingen binnen het sociaal domein en de implementatie van de Participatiewet. Het is een complex proces, onder meer vanwege de grote financiële gevolgen die de afbouw van de rijksbijdrage voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) met zich meebrengt. De zes deelnemende Alescon-gemeenten pakken de gevolgen van de Participatiewet voor de Sociale Werkvoorziening gezamenlijk op, waarbij het tempo en de te maken keuzes enigszins kunnen verschillen. Goede afstemming tussen de gemeenten is noodzakelijk alvorens nieuwe stappen gezet kunnen worden. De zes gemeenten hebben inmiddels gezamenlijk een visie opgesteld voor de omvorming van Alescon en de toekomst van het sociale werkvoorzienings-aanbod binnen de uitvoering van de Participatiewet. Voorop staat dat alle huidige sociale werkvoorzienings-medewerkers hun rechten behouden en hun beschermde status niet verandert. Eind november zullen de zes gemeenteraden worden bijgepraat over het proces en de hoofdvisie.
In de halfjaarlijkse rapportage 2017 geeft Alescon aan dat het resultaat op dit moment gunstiger is dan begroot, waardoor Alescon minder hoeft te onttrekken uit de reserve van de Participatiewet. De totale gemeentelijke bijdrage zal zoals is afgesproken bij de (meerjaren) begroting in totaal niet meer dan 4 miljoen zijn, waarvan het aandeel voor Assen 1,6 miljoen bedraagt.
Met ingang van 2017 wordt de rijksbijdrage voor de Aja’s (aantal Sw-plekken in arbeidsjaren) verstrekt aan de werkgemeente in plaats van de woongemeente. Dat betekent dat de statutaire plaats van vestiging van Alescon de gemeente is waar alle middelen naartoe gaan, voor Alescon is dit Hoogeveen. Vanuit Hoogeveen worden de middelen (net als voorheen) één op één naar Alescon doorbetaald. Omdat de bekostiging via de werkgemeente nog nieuw is en niet overal op dezelfde manier wordt uitgelegd kan deze werkwijze nog worden aangepast in de komende jaren.
Economische ontwikkeling en innovatie
Recent heeft de raad € 2 miljoen REP-middelen (ruimtelijk economisch programma) beschikbaar gesteld voor de verbetering van het TT-circuit. Het besluit van de raad van 20 april 2017 om de ambitie voor een zelfstandig sensorcluster los te laten, en niet meer te investeren in sensortechnologie betekent dat het project Sensorcircuit niet wordt gerealiseerd. Ten gevolge hiervan is er een vrijval in de REP-middelen van € 1 miljoen. Deze middelen kunnen besteed worden voor het stimuleren van andere economische ontwikkelingen en kansen.
FlorijnAs en bedrijventerreinen
De raad wordt via de derde kwartaalrapportage FlorijnAs 2017 uitgebreid geïnformeerd over de stand van zaken van de projecten van de FlorijnAs.
In tegenstelling tot voorgaande jaren vindt er uitgifte plaats op Groene Dijk, Peelerpark en Messchenveld. De uitgifte op de bedrijventerreinen loopt echter nog wel achter op de prognose. De uitgifteprognose zal worden herijkt bij de herziening van de grondexploitaties in het kader van de jaarrekening 2017.
Wij geven invulling aan de ontwikkeling van de toeristische recreatieve zone (TRZ), op basis van faciliterend grondbeleid. De meest concrete Initiatieven op korte termijn lijken de optimalisatie van het TT-Circuit, TT-Plaza (aanvraag omgevingsvergunning), de realisatie van Outlet TT-Assen en het IJscomplex Drenthe. Met de twee laatstgenoemde initiatiefnemers zal de gemeente nog in 2017 overeenkomsten sluiten om te komen tot de volgende stap in deze ontwikkeling.
Samen met de ondernemersvereniging hebben we de pilot flexibilisering Peelerpark/Messchenveld succesvol afgerond. Graag willen we onze ervaringen uit deze pilot vastleggen in nieuw beleid. Wij zijn voornemens enkele verbeterpunten voor te leggen aan de raad, als onderdeel van het acquisitiebeleid voor bedrijventerreinen.
Financiële prognose
Algemeen € 13,54 V
Het programma Werken in Assen kent een voordeel van € 13,6 miljoen. Dit betreft een voordeel op het beleidsthema werkgelegenheid ad € 13,5 miljoen en een voordeel ad € 80.000 op het beleidsthema FlorijnAs.
Werkgelegenheid € 13,46 miljoen V
Het beleidsthema werkgelegenheid heeft per saldo een voordeel van € 13,5 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door het wegvallen van € 14,6 miljoen rijksmiddelen Participatiewet Wsw. Daarnaast is sprake van per saldo een nadeel binnen dit beleidsthema van totaal € 1,1 miljoen.
Rijksmiddelen Participatiewet Wsw
Met ingang van het jaar 2017 is de wijze van verstrekking van de rijksbijdrage voor de Aja’s (aantal Sw-plekken) veranderd. Dat betekent voor de Sw-middelen dat alle rijksmiddelen van de deelnemende Alescon gemeenten verstrekt worden aan de gemeente Hoogeveen, omdat dit de statutaire plaats van vestiging van Alescon is. Vanuit Hoogeveen worden de middelen (net als voorheen) één op één doorgesluisd naar Alescon. De in onze begroting 2017 onder dit beleidsthema geraamde lasten inzake door betaling Sw-middelen aan Alescon ad € 14,6 miljoen zijn daarmee komen te vervallen, hetgeen leidt tot een voordeel van € 14,6 miljoen. Onder Algemene Middelen worden de baten van deze rijksmiddelen begroot, daar ontstaat een nadeel van € 14,6 miljoen. Per saldo verloopt dit budget neutraal.
Diverse posten per saldo € 1,1 miljoen N
Op de bedrijfsvoeringkosten WPDA verwachten we per saldo een nadeel van € 0,14 miljoen, met name vanwege het niet kunnen realiseren van de taakstelling omdat de fusie met Alescon vertraging heeft opgelopen. Verder heeft de uitvoering van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004) een nadeel van € 80.000.
Bij de voorjaarsnota 2017 zijn de baten Buig, op basis van het nieuwe landelijke verdeelmodel, verhoogd met € 2,5 miljoen naar € 30,02 miljoen. In oktober heeft het Ministerie de definitieve Buig-budgetten 2017 vastgesteld, die nu uitkomen op € 30,04 miljoen, hetgeen € 0,23 miljoen hoger uitkomt. Op basis van de prognose WPDA komen de lasten Buig vanwege meer klanten dan begroot, een hogere uitkeringsprijs en meer loonkostensubsidies € 1,7 miljoen hoger uit dan begroot. Verder wordt nu rekening gehouden met een niet begroot btw voordeel ad € 0,6 miljoen op de uitkeringen en bedrijfsvoering WPDA.
Mutaties reserve € 0,8 miljoen N
De volgende posten komen in aanmerking voor verrekening met het Gemeentelijk Sociaal Deelfonds, per saldo € 0,8 miljoen storting. Op basis van de halfjaarrapportage Alescon komen de lasten Alescon uit op € 1,6 miljoen, hetgeen € 0,13 miljoen meer is dan begroot. Op de lasten Participatiewet, onderdeel re-integratie ontstaat naar verwachting een voordeel van ca € 0,4 miljoen. In mei dit jaar heeft het Ministerie de oude participatiemiddelen re-integratie, inburgering tot en met het jaar 2014 definitief vastgesteld. Dit betekent dat de hiervoor gevormde reserve Wet Inburgering ad € 0,53 miljoen dit jaar vrijvalt.
FlorijnAs en bedrijventerreinen € 80.000 V
FlorijnAs
De hogere lasten zijn een gevolg van uitgaven op de FlorijnAs-projecten die eerder in uitvoering zijn genomen, ten opzichte van de planning waar bij het opstellen van de begroting 2017 rekening mee was gehouden.
In de begroting was rekening gehouden met de inzet van de gemeentelijke co-financiering om de Reserve FlorijnAs op peil te houden. Door de hogere rijksbijdrage in 2016 was dit niet nodig, hierdoor zijn de baten in 2017 lager dan geraamd.